Δευτέρα 31 Αυγούστου 2020

Ανοιχτό ΔΣ ΟΙΕΛΕ: Το έκτρωμα Κεραμέως θα ακυρωθεί στην πράξη! – Γενικές Συνελεύσεις παντού, 24ωρη απεργία, πανεκπαιδευτικές κινητοποιήσεις, προσφυγή στη δικαιοσύνη και στην Ε.Ε.

Πραγματοποιήθηκε σήμερα σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας το ανοιχτό ΔΣ της ΟΙΕΛΕ με τη συμμετοχή εκπροσώπων πρωτοβάθμιων σωματείων και των παραρτημάτων τους από όλη την Ελλάδα, δια ζώσης και μέσω τηλεδιάσκεψης. Τον ΣΙΕΛΒΕ εκπροσώπησε ο πρόεδρός του Σελέκος Δημήτρης. Μέσα από ζωηρό και εποικοδομητικό διάλογο στον οποίο πήραν το λόγο πολλά μέλη των ΔΣ της ΟΙΕΛΕ, του ΣΙΕΛ και εκπρόσωποι σωματείων προέκυψε η αταλάντευτη απόφαση του κλάδου να ακυρωθεί στην πράξη η εκτρωματική ρύθμιση Κεραμέως με κάθε μέσο, πολιτικό, νομικό, συνδικαλιστικό στην Ελλάδα και στην Ε.Ε.

Εκπρόσωποι του Προεδρείου της Ομοσπονδίας ενημέρωσαν το σώμα για τις τελευταίες εξελίξεις μετά την ψήφιση του νόμου Κεραμέως-ΣΙΣ και κατέθεσαν εισήγηση προς ψήφιση. Στη συνεδρίαση συμμετείχε ο δικηγόρος-εργατολόγος κ. Γ. Μελισσάρης που ανέλυσε τα κύρια σημεία του νόμου και απάντησε σε ερωτήσεις συναδέλφων.

Η πρόταση που κατέθεσε το Προεδρείο της ΟΙΕΛΕ και εγκρίθηκε από το σώμα ήταν η ακόλουθη:

Πολιτικές/Συνδικαλιστικές ενέργειες

  • Διεξαγωγή Γ.Σ. σε σωματεία, παραρτήματα και χώρους δουλειάς τις επόμενες ημέρες με στόχο την ενημέρωση των συναδέλφων, τη λήψη απόφασης για 24ωρη πανελλαδική απεργιακή κινητοποίηση με βάση τις προτάσεις των Γενικών Συνελεύσεων και την καλύτερη οργάνωση των κινητοποιήσεων του κλάδου
  • Συμμετοχή σε πανεκπαιδευτική κινητοποίηση με τις άλλες εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες ενάντια στην εμπορευματοποίηση της Παιδείας
  • Συνέντευξη τύπου με τις άλλες εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες και με συλλογικότητες από το χώρο της υγείας για το άνοιγμα των σχολείων
  • Κινητοποιήσεις σε σχολεία, ακόμη και την ημέρα έναρξης των μαθημάτων, έξω από σχολεία που έχουν προχωρήσει σε εκδικητικές απολύσεις
  • Εκστρατεία ενημέρωσης της κοινωνίας για το θέμα του νόμου και για το μέγα ζήτημα της ισονομίας ανάμεσα σε μαθητές δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων και του κινδύνου έκδοσης παράνομων τίτλων σπουδών από ιδιωτικές μονάδες εκπαίδευσης. Η ενημέρωση αυτή θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με εργατικά κέντρα, πρωτοβάθμια σωματεία δημόσιων εκπαιδευτικών και άλλων φορέων. Ήδη η πρώτη τέτοια ενημερωτική εκστρατεία έχει ήδη προγραμματιστεί από τον ΣΙΕΛΒΕ για την επόμενη εβδομάδα στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, με την συμμετοχή του διακεκριμένου καθηγητή Εργατικού Δικαίου, κ. Άρι Καζάκου.

Νομικές ενέργειες/κινήσεις σε διεθνές επίπεδο

  • Αποστολή ενημερωτικής επιστολής για τις δυσμενείς συνέπειες του νέου νόμου, υπογεγραμμένης, ει δυνατόν, και από τις τρεις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, προς τους ευρωπαϊκούς θεσμούς (συνδικάτα, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, EQF Advisory Group)
  • Ενημέρωση ευρωομάδων κομμάτων με στόχο την υποβολή ερωτημάτων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
  • Προσφυγή για την αντισυνταγματικότητα του νόμου στο ΣτΕ
  • Συνέχιση της νομικής ενημέρωσης από το επιτελείο της ΟΙΕΛΕ για ζητήματα όπως της προϋπηρεσίας, του ωραρίου, της αντιμετώπισης καταχρηστικών συμπεριφορών από την εργοδοσία κ.λπ.

Κυριακή 30 Αυγούστου 2020

Η ΟΙΕΛΕ κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά κατά της Υπουργού Παιδείας για τα κατεστραμμένα απουσιολόγια του Κολλεγίου Αθηνών και τους παράνομους τίτλους που εκδόθηκαν για μαθητές με πάνω από 400 απουσίες

 Η ΟΙΕΛΕ, μετά από ομόφωνη απόφασή του ΔΣ της στις 7 Αυγούστου, κατέθεσε ενώπιον του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών μηνυτήρια αναφορά κατά της Υπουργού Παιδείας κ. Ν. Κεραμέως  για την υπόθεση των κατεστραμμένων απουσιολογίων του Κολλεγίου Αθηνών και ζητά να διερευνηθεί πλήρως το ζήτημα, να αναζητηθούν όλοι οι υπεύθυνοι και να εξεταστεί το ζήτημα των παράνομων τίτλων σπουδών που δόθηκαν σε μαθητές οι οποίοι είχαν κατά πολύ υπερβεί το ετήσιο όριο απουσιών (ορισμένοι από αυτούς είχαν υπερβεί τις 400 απουσίες).

 

Η κ. Κεραμέως βρίσκεται στη θέση της Υπουργού Παιδείας εδώ και 13 μήνες. Την υπόθεση τη γνωρίζει πολύ καλά. Ακόμη κι αν δεν τη γνώριζε όμως, η ΟΙΕΛΕ είχε φροντίσει να της την γνωστοποιήσει με επίσημα έγγραφά της το Δεκέμβριο του 2019 και τον Αύγουστο του 2020. Έχοντας ενημερωθεί για το πόρισμα της ΕΔΕ που διεξήχθη από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης για το θέμα, θα έπρεπε ήδη να έχει διατάξει και να επισπεύσει την πειθαρχική διαδικασία για τον/τους υπευθύνους της καταστροφής των απουσιολογίων και της απονομής παράνομων τίτλων σπουδών σε μαθητές που θα έπρεπε, λόγω της υπέρβασης του ορίου των απουσιών (προκλητικής σε κάποιες περιπτώσεις), να επαναλάβουν την τάξη. Το πιο σημαντικό όμως δεν είναι μόνο να βρεθούν οι ηθικοί και φυσικοί αυτουργοί (νόμιμοι εκπρόσωποι, διευθυντικά στελέχη κ.λπ.) της καταστροφής των βιβλίων απουσιών, αλλά να εντοπιστούν οι μαθητές και να τους αφαιρεθούν οι τίτλοι σπουδών που παρανόμως απέκτησαν και με τους οποίους σήμερα ενδέχεται να φοιτούν σε ξένα, ή σε ελληνικά πανεπιστήμια.

 

Για μια ακόμη φορά όμως η Υπουργός επέλεξε να δείξει ποιες είναι οι πραγματικές της προτεραιότητες. Η …«δημιουργική εποπτεία» των ιδιωτικών σχολείων, η απόλυτη, δηλ. ασυδοσία των ιδιοκτησιών τους, ώστε να παραβιάζουν ανενόχλητα την εκπαιδευτική, την εργατική, την ασφαλιστική και τη φορολογική νομοθεσία. Η απόλυτη αδιαφορία της στις καταγγελίες που εδώ και ένα έτος έχει καταθέσει η ΟΙΕΛΕ ήταν προάγγελος της ψήφισης του καταστροφικού νόμου 4713/2020 καθ’ υπαγόρευση του Συνδέσμου των ιδιοκτητών.

 

Βεβαίως, είναι γνωστό ότι υπάρχουν ειδικές σχέσεις της Υπουργού με το Κολλέγιο Αθηνών που ενισχύουν ακόμη περισσότερο την ατιμωρησία. Δεν είναι τυχαίο ότι σε ακραίο πειθαρχικό περιστατικό που έλαβε χώρα σε εκδρομή του Κολλεγίου Αθηνών (και μάλιστα σε εκδρομή που είχε πραγματοποιηθεί χωρίς να δηλωθεί, όπως προβλεπόταν, στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης) η κ. Κεραμέως αντί, ως Υπουργός, να επιβάλλει πλήρη και διαφανή έλεγχο για το ζήτημα, έδωσε εντολή να υπογραφεί τον περασμένο Φεβρουάριο Υπουργική Απόφαση με την οποία αποσύρει την εποπτεία των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης από τις εκδρομές!

 

‘Ήρθε, λοιπόν, η ώρα να μιλήσει η Δικαιοσύνη, μιας και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχει αποφασίσει ποιο στρατόπεδο υπηρετεί. Όχι αυτό της προστασίας του δημόσιου συμφέροντος και της αναβάθμισης του κοινωνικού αγαθού της εκπαίδευσης, αλλά αυτό της εξυπηρέτησης ιδιωτικών συμφερόντων και της εκπλήρωσης του σχεδίου για την πλήρη εμπορευματοποίηση του χώρου της Παιδείας.

Σάββατο 29 Αυγούστου 2020

Μπροστά στη θύελλα απολύσεων: Οδηγός επιβίωσης και ενημέρωσης των ιδιωτικών εκπαιδευτικών για εκδικητικές καταγγελίες σύμβασης



Η σημερινή ημέρα είναι ημέρα οργής για τον κλάδο. Από το πρωί έχουμε ενημέρωση για έναν τεράστιο αριθμό καταγγελιών σύμβασης (πολλές εκ των οποίων είναι καθαρά εκδικητικές), συναδέλφων που έχουν διεκδικήσει την εφαρμογή του αυτονόητου: να αμείβονται κανονικά, να πληρώνονται οι υπερωρίες τους, να μην εργάζονται δια της βίας σε διακοπές και αργίες.

Μπροστά στην τραγική αυτή κατάσταση, ο νομικός σύμβουλος της ΟΙΕΛΕ κ. Μελισσάρης εξέδωσε έναν οδηγό ενημέρωσης για τις καταγγελίες σύμβασης με βάση τον κατάπτυστο νόμο Κεραμέως και για τις αλλαγές σε σχέση με το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς. Σημαντική είναι η αναφορά του κειμένου  στις περιπτώσεις που οι καταγγελίες έχουν καταχρηστικό χαρακτήρα, γίνονται δηλαδή από εκδικητικότητα, ή εχθρότητα του εργοδότη προς τον εργαζόμενο.

Παρακαλούμε όλους τους συναδέλφους να μελετηθεί καλά το κείμενο και, σε περίπτωση αποριών, να υπάρχει άμεση επικοινωνία με την ΟΙΕΛΕ. Υπενθυμίζουμε στους συναδέλφους που η σύμβασή τους καταγγέλλεται να επικοινωνούν με την Ομοσπονδία το συντομότερο δυνατόν.

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΚΑΤΑΧΡΗΣΗΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΤΩΝ ΕΡΓΟΔΟΤΩΝ-ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ

            Ο νόμος 4713/2020 (ΦΕΚ Α’147/29-7-2020), αποδόμησε πλήρως το προστατευτικό πλαίσιο που ίσχυε μέχρι σήμερα για τους όρους εργασίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και ιδίως για τη λειτουργία της σύμβασης εργασίας κατά την παροχή των εκπαιδευτικών υπηρεσιών εκ μέρους της και, φυσικά, τον τρόπο λήξης αυτής, κυρίως σε ότι αφορά την καταγγελία της από τον ιδιοκτήτη η οποία γίνεται πλέον ευκολότερη, όπως ακριβώς στο κοινό εργατικό δίκαιο. Έχουμε ήδη τονίσει ότι ο νόμος αυτός, παραγνωρίζει πλήρως το γεγονός ότι οι «προστατευτικές» διατάξεις που ίσχυαν αναφορικά με την απόλυση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, αποσκοπούσαν στην εξυπηρέτηση του συμφέροντος της εκπαίδευσης για το λόγο ότι εξασφάλιζαν στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς λειτουργούς σταθερές, κατά το δυνατόν, συνθήκες εργασίας, ώστε να μπορούν απερίσπαστοι να εκτελούν τα καθήκοντά τους για την αποτελεσματικότερη εκπλήρωση του σκοπού της παιδείας. Η ισχύς του νόμου αυτού, στο σύνολό του, και η αντισυνταγματικότητα του πλέγματος των διατάξεων που καθιερώνει, θα κριθεί τελικά από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

ΒΑΣΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΑΠΟΛΥΣΕΩΝ:

            Με το Νόμο 4713/2020 οι απολύσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών είναι πλέον ελεύθερες, δηλ. ο εργοδότης δεν απαιτείται να επικαλεστεί κάποιον λόγο ούτε να ακολουθήσει κάποια ιδιαίτερη διαδικασία προκειμένου αυτές να έχουν ισχύ. Θυμίζουμε ότι, με το μέχρι την 29-7-2020 ισχύον καθεστώς, η καταγγελία της σύμβασης του ιδιωτικού εκπαιδευτικού επιτρεπόταν μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις : α) για αιτιολογημένη διαταραχή του εκπαιδευτικού κλίματος στο σχολείο λόγω αδυναμίας συνεργασίας εργοδότη-εκπαιδευτικού. β) Κατάργηση σχολείων. γ) Κατάργηση τάξεων και τμημάτων τάξεων. δ) Συμπλήρωση του 70ού έτους της ηλικίας των εκπαιδευτικών. Επίσης, λόγω σωματικής ή πνευματικής ανικανότητας, συμπλήρωσης του χρόνου υπηρεσίας που θεμελιώνει δικαίωμα προς λήψη πλήρους σύνταξης, επιβολής της πειθαρχικής ποινής της απόλυσης από το οικείο πειθαρχικό συμβούλιο, διδακτικής, παιδαγωγικής ανεπάρκειας ή επαγγελματικής ασυνέπειας.

Πλέον, το άρθρο 10 Ν. 4713/2020, αφού καταργεί πλήρως το άρθρ. 30 Ν. 682/1977 που ρύθμιζε τους όρους εργασίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, ορίζει ότι: «1. Οι διδάσκοντες στα ιδιωτικά και στα ισότιμα σχολεία εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται και απασχολούνται δυνάμει συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και υπάγονται ως προς τα ζητήματα πρόσληψης, απασχόλησης και λύσης των εργασιακών τους σχέσεων στις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις της κοινής εργατικής νομοθεσίας, με την επιφύλαξη των ειδικών διατάξεων για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς και ιδίως, του άρθρου 36 του παρόντος νόμου. 2. Κατά τον δικαστικό έλεγχο της νομιμότητας και της καταχρηστικότητας της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας του ιδιωτικού εκπαιδευτικού της παρ. 1, εξετάζεται ιδίως, εάν η καταγγελία αποτελεί αθέμιτη εργοδοτική αντίδραση σε συμπεριφορές του ιδιωτικού εκπαιδευτικού νόμιμες και συμβατικές».

            Συνοπτικά, το νέο καθεστώς εργασίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών έχει ως εξής:

 

ΠΡΟΣΛΗΨΗ:

            Η πρόσληψη εξακολουθεί να γίνεται από την Επετηρίδα Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών μετά από πρόταση του ιδιοκτήτη και πράξη του Δ/ντή της αρμόδιας Δ/νσης Εκπαίδευσης (διοριστήριο). Οι προτάσεις των ιδιοκτητών γίνονται κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και μέχρι την ημερομηνία ενάρξεως των μαθημάτων. Η διαφορά με το μέχρι πρότινος ισχύον καθεστώς είναι ότι ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός προσλαμβάνεται εξαρχής ως εργαζόμενος με αορίστου χρόνου σύμβαση εργασίας. Δεν υπάρχει δηλ. πλέον η διετής περίοδος μετά την πρόσληψη κατά την οποία αφενός απαγορευόταν η καταγγελία της σύμβασης και αφετέρου, στο τέλος της διετούς διάρκειας, είτε μετατρεπόταν αυτή σε αορίστου χρόνου είτε καταγγελόταν από τον ιδιοκτήτη. Ο τελευταίος υποχρεούται στην τήρηση των διατυπώσεων δημοσιότητας για τη σύμβαση εργασίας, όπως προβλέπεται από την εργατική νομοθεσία στον ιδιωτικό τομέα, δηλ. πρέπει να υπογράφεται σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (Έντυπο Ε3) και να υποβάλλεται από τον εργοδότη στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου Εργασίας το αργότερο έως την ημερομηνία πρόσληψης και πάντως πριν από την ανάληψη υπηρεσίας από τον εκπαιδευτικό. Ταυτόχρονα πρέπει να υποβάλλονται και τα λοιπά έντυπα (Πίνακες Προσωπικού κλπ.)

Διαφορά ορισμένου και αορίστου χρόνου σύμβασης εργασίας. Παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα από την Υπουργό κατά τη συζήτηση του νέου νόμου στο Κοινοβούλιο, το καθεστώς της εξυπαρχής σύναψης αορίστου χρόνου σύμβασης, είναι σαφώς δυσμενέστερο από το μέχρι τώρα ισχύον σύστημα της «κλειστής διετίας», διότι: α) η απόλυση μπορεί να γίνει οποτεδήποτε (και μάλιστα αναιτιωδώς, όπως θα πούμε παρακάτω), β) αν γίνει εντός του πρώτου σχολικού έτους (δηλ. ο εκπαιδευτικός απασχοληθεί κάτω από 12 μήνες) δεν θα λάβει κανένα ποσό ως αποζημίωση απόλυσης, γ) από το δεύτερο σχολικό έτος και μετά, η απόλυση μπορεί να γίνει με προειδοποίηση («τακτική καταγγελία»), με συνέπεια η αποζημίωση απόλυσης να μειώνεται στο μισό! Για παράδειγμα, εκπαιδευτικός που διανύει το δεύτερο έτος της αορίστου χρόνου σύμβασης, αν η τελευταία καταγγελθεί με προειδοποίηση προ 1 μηνός (από τη λήξη του σχολικού έτους), ήτοι την 31-7-2020, θα λάβει ένα μηνιάτικο ως αποζημίωση απόλυσης, αντί για δύο, δ) σε περίπτωση υποβολής μήνυσης από τον εργοδότη για αξιόποινη πράξη που διαπράχθηκε κατά την εκτέλεση της εργασίας (ακόμα και προσχηματική), τότε ο εργοδότης δεν υποχρεούται σε καταβολή αποζημίωσης απόλυσης, αυτή δε, θα μπορεί να απαιτηθεί από τον εκπαιδευτικό στο μέλλον, να τυχόν απαλλαγεί αμετάκλητα από την ποινική κατηγορία, ε) σε περίπτωση πτώχευσης της επιχείρησης (ιδιωτικού σχολείου), ο σύνδικος της πτώχευσης που διορίζεται απολύει νόμιμα τους εργαζόμενους/εκπαιδευτικούς χωρίς την καταβολή αποζημίωσης απόλυσης, η οποία διεκδικείται μέσω μιας πολύχρονης δικαστικής διαδικασίας, στ) όταν η αποζημίωση λόγω καταγγελίας της σύμβασης εργασίας υπερβαίνει τις αποδοχές δύο (2) μηνών, ο εργοδότης υποχρεούται να καταβάλει κατά την απόλυση μέρος της αποζημίωσης που αντιστοιχεί στις αποδοχές δύο (2) μηνών. Το υπόλοιπο ποσό μπορεί να καταβάλλεται σε διμηνιαίες δόσεις, καθεμία από τις οποίες δεν μπορεί να είναι κατώτερη από τις αποδοχές δύο (2) μηνών, εκτός και αν το ποσό που υπολείπεται για την εξόφληση του συνόλου της αποζημιώσεως είναι μικρότερο. Η πρώτη δόση καταβάλλεται την επομένη της συμπλήρωσης διμήνου από την απόλυση.

*Για τους πίνακες αποζημίωσης απόλυσης με ή χωρίς προειδοποίηση βλ.  https://www.kepea.gr/aarticle.php?id=108

Οι μεταβατικές διατάξεις του Ν. 4713/2020 για τους εκπαιδευτικούς που διανύουν τώρα τη «διετία», ορίζουν τα εξής: «1. Κάθε σύμβαση εργασίας ιδιωτικού εκπαιδευτικού, διετούς διάρκειας, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 30 του ν. 682/1977, η οποία ολοκληρώνεται εντός του 2020, λήγει στις 31.8.2020 και καταβάλλεται η νόμιμη αποζημίωση, εκτός εάν τα μέρη συμφωνήσουν τη μετατροπή τους σε αορίστου χρόνου. 2. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, σύμβαση εργασίας ιδιωτικού εκπαιδευτικού, διετούς διάρκειας, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 30 του ν. 682/1977, η οποία συμπληρώνεται εντός του 2021, μετατρέπεται αυτοδικαίως σε αορίστου χρόνου». Αυτό σημαίνει ότι:

Α) για όσους διανύουν/συμπληρώνουν τον πρώτο χρόνο της «διετίας», η σύμβαση ήδη έχει μετατραπεί σε αορίστου χρόνου από την 29-7-2020

Β) για όσους συμπληρώνουν την 31-8-2020 τη «διετία», η σύμβαση είτε λήγει με την καταβολή αποζημίωσης απόλυσης δύο (2) μηνιαίων μισθών είτε μετατρέπεται (με συμφωνία των μερών) σε αορίστου χρόνου από την 31-8-2020 και μετά.

 

ΑΠΟΛΥΣΗ

Πλέον οι συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου υπόκεινται, ως προς τη λύση τους, στους κανόνες της κοινής εργατικής νομοθεσίας. Δηλαδή οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί απολύονται όπως οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα, με καταγγελία της σύμβασης εργασίας τους, η οποία πρέπει να γίνει εγγράφως και να συνοδεύεται από την αποζημίωση που αντιστοιχεί στα έτη εργασίας στον ίδιο εργοδότη του απολυόμενου εργαζόμενου.  Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι η μη καταβολή της νόμιμης αποζημίωσης απόλυσης επιφέρει την ακυρότητα της γενόμενης καταγγελίας. Ο Εργοδότης που καταγγέλλει τη σύμβαση αορίστου χρόνου υποχρεούται εντός τεσσάρων (4) εργάσιμων ημερών από την παράδοση του εγγράφου της καταγγελίας στον απολυόμενο να υποβάλλει το έγγραφο της καταγγελίας στο οποίο θα πρέπει να υπάρχει η υπογραφή του απολυόμενου και η ημερομηνία παραλαβής από αυτόν. Κατά τη γνώμη μας, η καταγγελία πρέπει να κοινοποιηθεί και στον αρμόδιο Δ/ντή Εκπαίδευσης, προκειμένου να εκδώσει τη σχετική διαπιστωτική πράξη. Και τούτο διότι, όπως έχει κρίνει και το ΣτΕ αλλά και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, η ισχύς του διοριστηρίου διατηρείται μέχρι τη λύση της συμβατικής σχέσης «πάλι με πράξη του αρμοδίου οργάνου» (ΝΣΚ 266/2014, ΣτΕ 1998/2001 κλπ.). Πάντως, για την περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης εργασίας εκπαιδευτικού ισοτίμου ιδιωτικού σχολείου, η έκδοση σχετικής πράξης προβλέπεται ρητά.

ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΑΠΟΛΥΣΗΣ

Πλέον, ο μοναδικός δρόμος ελέγχου της απόλυσης του ιδιωτικού εκπαιδευτικού είναι αυτός του δικαστικού ελέγχου της τυπικής (δηλ. την τήρηση των προθεσμιών, τυπικών διαδικασιών, των αποζημιώσεων και εν γένει των ειδικών διατάξεων που ρυθμίζουν την καταγγελία της σύμβασης εργασίας στον ιδιωτικό τομέα) και ουσιαστικής νομιμότητας (δηλ. την άσκηση του δικαιώματος της καταγγελίας κατά προφανή υπέρβαση των αντικειμενικών ορίων που θέτει η καλή πίστη, τα χρηστά ήθη ή ο κοινωνικός/οικονομικός σκοπός του δικαιώματος καταγγελίας). Το δρόμο αυτό άλλωστε υποδεικνύει και ο ίδιος ο νέος νόμος, ο οποίος αναφέρει ότι : «Κατά τον δικαστικό έλεγχο της νομιμότητας και της καταχρηστικότητας της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας του ιδιωτικού εκπαιδευτικού της παρ. 1, εξετάζεται ιδίως, εάν η καταγγελία αποτελεί αθέμιτη εργοδοτική αντίδραση σε συμπεριφορές του ιδιωτικού εκπαιδευτικού νόμιμες και συμβατικές». Ο έλεγχος αυτός γίνεται μόνο μέσω των πολιτικών δικαστηρίων (Μονομελών Πρωτοδικείων) στα οποία ο εκπαιδευτικός πρέπει να προσφύγει εντός αποσβεστικής προθεσμίας τριών (3) μηνών από την ημερομηνία καταγγελίας της σύμβασης, προθεσμία η οποία, αν παρέλθει, χάνεται το σχετικό δικαίωμα. Παράλληλα, μέχρι να εκδοθεί η απόφαση επί της σχετικής αγωγής, έχει δικαίωμα, μέσω της διαδικασίας των ασφαλιστικών μέτρων, να ζητήσει την προσωρινή του επαναπασχόληση και, φυσικά, την καταβολή των μισθών του από την άκυρη απόλυση και μετά.

Πέραν των λόγων της τυπικής νομιμότητας της καταγγελίας (ότι δηλ. δεν παραδόθηκε έγγραφο, ότι δεν καταβλήθηκε η νόμιμη αποζημίωση απόλυσης κλπ.), η απόλυση μπορεί να ελεγχθεί ως καταχρηστική. Παρακάτω αναφέρουμε περιπτωσιολογία μέσα από τη νομολογία των δικαστηρίων, προκειμένου να αναδειχθεί το τι πρέπει να προσέχει ο εκπαιδευτικός κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της εργασιακής σχέσης αλλά και τι στοιχεία πρέπει συνεχώς να συγκεντρώνει, ώστε να γίνει χρήση τους όταν και όποτε πρέπει:

– Έχει κριθεί καταχρηστική η καταγγελία όταν γίνεται από εκδίκηση ή εχθρότητα του εργοδότη προς το πρόσωπο του μισθωτού, οφειλόμενη σε προηγούμενη συνδικαλιστική δράση του μισθωτού (συμμετοχή σε σωματείο, συνδικαλιστικές εκδηλώσεις/απεργίες κλπ.) ή στο γεγονός ότι ο μισθωτός διεκδίκησε τα εκ της εργασιακής του σχέσης δικαιώματα. Αυτό σημαίνει ότι ο εκπαιδευτικός, προκειμένου να έχει την ενδεχόμενη δυνατότητα μελλοντικά να επικαλεστεί δικαστικά το λόγο καταχρηστικότητας της καταγγελίας της σύμβασης που οφείλεται στην εχθρότητα του ιδιοκτήτη, πρέπει να εντοπίζει και να καταγγέλλει αρμοδίως (Δ/νση, Επιθεώρηση Εργασίας, συνδικαλιστικές οργανώσεις κλπ.) τυχόν παράνομες συμπεριφορές του εργοδότη είτε απευθύνονται προς τον ίδιο είτε σε ευρύτερο κύκλο προσώπων, είτε ακόμα αφορούν εν γένει παραβιάσεις της εκπαιδευτικής νομοθεσίας. Η καταγγελία αυτή μπορεί να γίνεται μέσω των σωματείων του, οπότε, με τη σχετική γνωστοποίηση στον εργοδότη, να είναι εφικτή η επίκληση του λόγου καταχρηστικότητας της πιθανής απόλυσης.

–   Καταχρηστική κρίνεται και η καταγγελία όταν γίνεται από εγωισμό, εμπάθεια, μίσος και υστεροβουλία του εργοδότη. Τα αποδεικτικά στοιχεία τέτοιας συμπεριφοράς του εργοδότη, πολλές φορές ενδιάθετης και δυσχερώς αποδεικτέας, πρέπει να αναζητούνται σε εσωτερικά έγγραφα, μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μάρτυρες κλπ.

– Όταν πραγματικός λόγος της καταγγελίας είναι η απαλλαγή του μη αρεστού στον εργοδότη μισθωτού (π.χ. για λόγους πολιτικής διαφωνίας)

– Επίσης έχει κριθεί άκυρη ως καταχρηστική η καταγγελία που γίνεται από εκδίκηση, επειδή ο εργαζόμενος αρνήθηκε να αποδεχθεί μια βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας του (άμεση σύνδεση με το άρθρ. 9 του νόμου, βλ. παρακάτω) ή επειδή αρνήθηκε να εκτελέσει εργασία που δεν ανήκε στις συμβατικές του υποχρεώσεις. Για το λόγο αυτό και ειδικά σε σχέση με τη μείωση του ωραρίου που επιβάλλεται, κατ’ουσίαν, από τον ιδιοκτήτη, πρέπει να υπάρχει αποδεικτικό υλικό με το οποίο να προκύψει ότι η απόλυση ήταν συνέπεια της άρνησης του μισθωτού (mail, έγγραφα κλπ.)

– Σε περίπτωση μακράς ασθένειας, η καταγγελία της σύμβασης εξ αυτού του λόγου είναι καταχρηστικής, εκτός αν υπάρχει αρνητική πρόγνωση για την εξέλιξή της.

– Είναι καταχρηστική η καταγγελία όταν ο εργοδότης απολύει το μισθωτό, ύστερα από μακρόχρονη και επιτυχή υπηρεσία, προκειμένου να προσλάβει ή να τοποθετήσει στη θέση του άλλον, χωρίς αποχρώντα λόγο (π.χ. έχει κριθεί καταχρηστική η καταγγελία όταν έχει ως αιτία την αντικατάσταση του αρχαιότερου μισθωτού με νεότερο χαμηλόμισθο, εκτός αν συντρέχει κάποιος σοβαρός λόγος).

– Τέλος, η καταγγελία αντίκειται στην καλή πίστη και ακυρώνεται, όταν ο εργοδότης καταφεύγει σε αυτήν, παρά το ότι έχει στη διάθεσή του άλλη ηπιότερα και εξίσου κατάλληλα μέσα για να αντιμετωπίσει τις ανάγκες της επιχείρησης (έσχατο μέσο). Τούτο έχει μεγάλη σημασία ενόψει της τροποποίησης του άρθρου 27 Ν. 682/1977, όπου δίνονται ευρεία πεδία στον εργοδότη προκειμένου να απασχολήσει τον εκπαιδευτικό, όταν π.χ. το έχει μειωθεί η ανάγκη σε παροχή εκπαιδευτικού έργου λόγω καταργήσεως τμημάτων, τάξεων κλπ.

 

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΑΚΥΡΗΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑΣ

Εφόσον ο εκπαιδευτικός (το δικαίωμά του είναι σχετικό, δηλ. μπορεί να μην το ασκήσει και να αρκεστεί στην καταβολή της αποζημίωσης απόλυσης και την οριστική λύση της εργασιακής σχέσης), ζητήσει με αγωγή του εντός 3 μηνών την ακύρωση της απόλυσής του και αυτή εν τέλει ακυρωθεί, τότε αφενός ο εργοδότης (από τότε που η δικαστική απόφαση γίνει τελεσίδικη) υποχρεώνεται να τον επαναπασχολήσει και αφετέρου του οφείλει τους μισθούς υπερημερίας, δηλ. τους μισθούς από την άκυρη απόλυση μέχρι τη συζήτηση της αγωγής στο Δικαστήριο (θα συμψηφιστεί ενδεχομένως η καταβληθείσα αποζημίωση απόλυσης). Ο χρόνος αυτός θεωρείται χρόνος πραγματικής υπηρεσίας (όχι διδακτικής) και θα πρέπει παράλληλα να καταβληθούν στο ακέραιο και οι ασφαλιστικές εισφορές του εκπαιδευτικού.

Τετάρτη 26 Αυγούστου 2020

Επείγον για συναδέλφους που έχουν κάνει αίτηση χορήγησης/ανανέωσης εκπαιδευτικών αδειών. Πρωτοφανής η καθυστέρηση της διαδικασίας, αρνητικές οι συνέπειες στη λειτουργία των σχολείων




Σημαντική ενημέρωση για τους συναδέλφους που έχουν καταθέσει τα δικαιολογητικά τους για χορήγηση/ανανέωση εκπαιδευτικών αδειών. Λόγω της πρωτοφανούς καθυστέρησης του Υπουργείου Παιδείας να εκδώσει τη σχετική εγκύκλιο (συνήθως εκδιδόταν Μάιο, φέτος εκδόθηκε Ιούλιο…) και της μη συγκρότησης των υπηρεσιακών συμβουλίων (ΚΥΣΠΕ-ΚΥΣΔΕ), δεν μπορεί ακόμη να προχωρήσει η εξέταση των αιτήσεων.

Τούτο σημαίνει πρακτικά ότι όλοι οι αιτούντες συνάδελφοι οφείλουν να παρουσιαστούν την 1η Σεπτέμβρη στα σχολεία τους. Σημαίνει επίσης ότι θα είναι πολύ μεγάλη η αναστάτωση και οι επιπτώσεις στη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων που κάποια στιγμή μέσα στο φθινόπωρο θα υποχρεωθούν να ψάχνουν για αναπληρωτές όσων εγκριθούν οι αιτήσεις για χορήγηση/ανανέωση άδειας.

Το αλαλούμ Κεραμέως συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς….


Τρίτη 25 Αυγούστου 2020

Αναβιώνει το ζοφερό καθεστώς τρόμου στην ιδιωτική εκπαίδευση: Ιδιωτικά σχολεία ξεκινούν το πογκρόμ εκδικητικών απολύσεων.

Το θεάρεστο έργο Κεραμέως – ΣΙΣ αρχίζει να αποδίδει «καρπούς». Ήδη πληροφορηθήκαμε από συναδέλφους ότι η Neue Schule Athen, σχολείο που μάλιστα λειτουργούσε και ως μη κερδοσκοπικό, προχώρησε στην καταγγελία των συμβάσεων 4 εκπαιδευτικών αορίστου χρόνου, φυσικά χωρίς καμιά αιτιολογία. Ο ένας εκ των συναδέλφων είναι μαχητικό στέλεχος του σωματείου με συνεχή παρουσία σε εκδηλώσεις και κινητοποιήσεις της Ομοσπονδίας και με έντονη κοινωνική δράση. Μήπως αυτός, τελικά, είναι ο λόγος της απόλυσης;

Πώς, λοιπόν, ξεκινάει η εφαρμογή της «εμπιστοσύνης» και της «ασφάλειας» που προπαγάνδιζαν για την ιδιωτική εκπαίδευση η Υπουργός και οι χορηγοί της. Με πογκρόμ απολύσεων σε ιδιωτικά σχολεία, ακόμη και σε αυτά που είχαν «κοινωνικό προσωπείο» ως μη κερδοσκοπικά.

Επίσης, καθημερινά βομβαρδιζόμαστε με μηνύματα και τηλεφωνήματα, κυρίως από ιδιωτικά νηπιαγωγεία, με τρομοκρατημένους εκπαιδευτικούς να μας ενημερώνουν ότι οι ιδιοκτήτες τους κάνουν λόγο για αλλαγή συμβάσεων με μισθούς εργατικής νομοθεσίας, για οχτάωρη και δεκάωρη απασχόληση χωρίς υπερωριακή αμοιβή, για δια της βίας απασχόληση καλοκαίρι, Σαββατοκύριακο, αργίες. Περισσότερα για το ζήτημα αυτό, προσεχώς…

Το καθεστώς σκότους και ανομίας στην ιδιωτική εκπαίδευση επέστρεψε. Στο χέρι όλων μας είναι να ανατρέψουμε τον επαίσχυντο νόμο Κεραμέως και τη νοσηρή αυτή κατάσταση. 


Δευτέρα 24 Αυγούστου 2020

Ενημέρωση-ανέκδοτο, στο …μέσο όρο των επιδόσεων της Υπουργού Παιδείας

 

Οι πολίτες, οι γονείς, οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί που περίμεναν με αγωνία την ενημέρωση της Υπουργού Παιδείας, έγιναν μάρτυρες μιας παρωδίας.

Τι έμαθαν (ή μάλλον, τι ΔΕΝ έμαθαν) σήμερα, μεταξύ άλλων, οι πολίτες;

Ότι το σχολικό έτος θα ξεκινήσει στις 7 Σεπτεμβρίου. Α, περιμένετε λίγο… Ίσως πάρει μια μικρή παράταση, θα σας ενημερώσουμε εγκαίρως!

Ότι μιας που ο Μ.Ο. αριθμού μαθητών στις ελληνικές τάξεις είναι …17, δεν απαιτείται μείωση μαθητών λόγω του ιού. Κι ας είναι ο αριθμός αυτός μονοψήφιος σε ακριτικές περιοχές και σε μικρά νησιά, κι ας φτάνει σχεδόν στα 30 παιδιά σε δημόσια σχολεία  μεγάλων πόλεων και στα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία. Σχολεία που θα αποτελούν εν δυνάμει υγειονομικές βόμβες…

Αυτή είναι, όμως, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Μια παρωδία εκπαιδευτικής πολιτικής, χωρίς κανένα προγραμματισμό, χωρίς κανένα σχέδιο χωρίς κοινωνικό διάλογο, χωρίς συναινέσεις, με μόνο στόχο την πλήρη ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Μια παρωδία που ικανοποιεί μόνο μερικούς επιχειρηματίες της εκπαίδευσης και έχει φέρει απέναντί της τη μεγάλη πλειονότητα της κοινωνίας.

ΥΓ Ας ενημερωθεί η κ. Κεραμέως ότι ο Μ.Ο. μηνών παραμονής Υπουργών στο Παιδείας από τη Μεταπολίτευση και μετά είναι …17 (κατά σατανική σύμπτωση όσοι και οι …μαθητές ανά τμήμα).

Κυριακή 23 Αυγούστου 2020

Κυβερνητικό αλαλούμ για τη νέα χρονιά εις βάρος της υγείας και της ασφάλειας μαθητών, γονέων και εργαζόμενων. Οι προτάσεις της ΟΙΕΛΕ για το άνοιγμα των σχολείων


 Ο κοινωνικός διάλογος αποτελεί τη μόνη διέξοδο για να αίρονται εμπόδια και να αντιμετωπίζονται κρίσιμες καταστάσεις. Η ηγεσία, όμως, της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας με τη νέα σχολική χρονιά να πλησιάζει αλλά και το δεύτερο κύμα του ιού να βρίσκεται επί θύραις, όχι μόνο τορπιλίζουν το διάλογο αυτό με προσχηματικές μεθόδους, αλλά επιδεικνύουν βαθιά ανικανότητα. Εμβρόντητοι μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί και πολίτες παρακολουθούν αντικρουόμενες δηλώσεις, ανακοινώσεις αντιφατικών μέτρων χωρίς συνοχή και λογική, εξαγγελίες με γνώμονα το «όπου φυσάει ο άνεμος». Ένα ασυγχώρητο αλαλούμ εις βάρος της υγείας και της ασφάλειας των παιδιών μας και της κοινωνίας.

Η νέα σχολική χρονιά, λοιπόν, ξεκινά εν μέσω υγειονομικής δίνης και με την κυβέρνηση να δείχνει σημάδια απώλειας ελέγχου της κατάστασης. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν έχει σαφή, ξεκάθαρη θέση πώς θα ανοίξουν τα σχολεία σε συνθήκες ασφάλειας για μαθητές και εργαζόμενους, αν και είχε τουλάχιστον τρεις μήνες καιρό να διεξάγει έναν εξαντλητικό κοινωνικό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα (γονείς, εκπαιδευτικούς), με κοινωνικούς φορείς και με κόμματα, να αντλήσει συμπεράσματα από την προηγούμενη περίοδο και από όσα λαμβάνουν χώρα σε άλλες χώρες και να προχωρήσει σε έναν προσεκτικό και λεπτομερή σχεδιασμό, ώστε να υπάρχει η απαιτούμενη προετοιμασία για το άνοιγμα των σχολείων. Φαίνεται όμως πως στο κρίσιμο αυτό διάστημα μόνη έγνοια των κυβερνώντων και των επικεφαλής του Υπουργείου Παιδείας ήταν η εξυπηρέτηση κάθε αιτήματος των ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων, ακόμη κι αν αυτά έρχονταν σε πλήρη σύγκρουση με το δημόσιο και κοινωνικό συμφέρον… (Αναρωτιόμαστε, αν η Υπουργός Παιδείας συνομίλησε τουλάχιστον – διότι με τους εκπροσώπους των σχολαρχών πάντοτε διαβουλεύεται, πριν λάβει αποφάσεις… –  με την περίφημη Συντονιστική Επιτροπή γονέων ιδιωτικών σχολείων γα το άνοιγμα των σχολείων, ή αν η χρησιμότητά της επιτροπής αυτής εξαντλήθηκε στην αποθέωση του απαράδεκτου νόμου για την ιδιωτική εκπαίδευση…)

Η άποψη της ΟΙΕΛΕ είναι πως θα πρέπει να υπάρξει ένα σαφές εκπαιδευτικό πρωτόκολλο  που δεν θα αναφέρεται μόνο στον τρόπο λειτουργίας της σχολικής μονάδας, αλλά θα λαμβάνει υπόψη ότι η εκπαιδευτική κοινότητα αριθμεί σχεδόν 1,5 εκατομμύριο ανθρώπους και ότι η δυνατότητα μετάδοσης του ιού από τις εκπαιδευτικές δομές στην κοινωνία δεν πρέπει να υποτιμηθεί. Με το σκεπτικό αυτό, η Ομοσπονδία καταθέτει τις προτάσεις της στο δημόσιο διάλογο, με αίσθημα ευθύνης και σεβόμενη τον ρόλο των εκπαιδευτικών, την ανάγκη των μαθητών να προσέλθουν στον φυσικό τους χώρο, τις τάξεις, αλλά και την αδιαμφισβήτητη υποχρέωση να προστατευθεί η Δημόσια Υγεία.

Κεντρική μας θέση είναι πως η εκκίνηση της σχολικής χρονιάς στις 7 Σεπτεμβρίου χωρίς κανένα σχεδιασμό και με την πανδημία να μαίνεται είναι εξαιρετικά επικίνδυνη. Είναι σαφές ότι τα σχολεία θα πρέπει να ανοίξουν και τα μαθήματα να ξεκινήσουν, καθώς η αναστολή της δια ζώσης διδασκαλίας δεν έχει μόνο εκπαιδευτικές, αλλά συνάμα βαρύτατες κοινωνικές/ψυχολογικές επιπτώσεις για τα παιδιά και για τους εργαζόμενους γονείς, όμως θα πρέπει να προηγηθεί ένας αναλυτικός διάλογος με την εκπαιδευτική και την επιστημονική κοινότητα και να καταρτιστεί, όπως προαναφέρθηκε, ένα ξεκάθαρο πρωτόκολλο για το χώρο της Παιδείας. Η προστασία της υγείας και της ασφάλειας όλων μέσα στη σχολική μονάδα, αλλά και έξω από αυτήν είναι η απόλυτη προτεραιότητα.

Χωρίς, επομένως, να υποκαθιστούμε τους ειδικούς και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της παιδαγωγικής διαδικασίας, προτείνουμε:

Πριν ανοίξουν τα σχολεία

  • Τον δωρεάν υγειονομικό έλεγχο όλων των μελών της σχολικής κοινότητας πριν την έναρξη των μαθημάτων με δαπάνη είτε της Πολιτείας (για τα δημόσια σχολεία) είτε των ιδιωτικών σχολείων. Αναλόγως της πορείας της πανδημίας στη χώρα, προτείνεται η υποχρεωτική επανάληψη των ελέγχων σε τακτά χρονικά διαστήματα.
  • Το σχολαστικό καθαρισμό και την απολύμανση των κτηρίων πριν ξεκινήσει η σχολική χρονιά και τον πλήρη εξοπλισμό των σχολικών μονάδων με αντισηπτικά, γάντια και μάσκες για μαθητές και εκπαιδευτικούς με έξοδα του κράτους και των ιδιοκτησιών των ιδιωτικών σχολείων.
  • Τον καθορισμό ανώτατου ορίου μαθητών σε σχολικά λεωφορεία για τη μεταφορά μαθητών και την τήρηση σχολαστικών μέτρων υγιεινής σε αυτά.

Μέσα στο σχολείο

  • Καθορισμός ανώτατου αριθμού μαθητών ανά τάξη (βάσει της μέσης χωρητικότητας των τάξεων και της ανάγκης τήρησης αποστάσεων ο αριθμός αυτός δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 15 άτομα). Πρόσληψη εκπαιδευτικών ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες εξαιτίας της αύξησης των τμημάτων. Λειτουργία σχολικών μονάδων με πρωινές και απογευματινές βάρδιες, όπου απαιτείται.
  • Συρρίκνωση της διδακτικής ώρας ώστε το διάλειμμα να αυξηθεί.
  • Κατάργηση της δυνατότητας απουσίας μαθητών με απλή υπεύθυνη δήλωση.
  • Οριοθέτηση των αύλειων χώρων ανά τμήμα ή ανά τάξη για τις ανάγκες των διαλειμμάτων, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός μαθητών και εκπαιδευτικών.
  • Υποχρεωτικός καθαρισμός αιθουσών σε κάθε διάλειμμα και τακτικός καθαρισμός τουαλετών.
  • Οδηγίες για την τήρηση βασικών κανόνων υγιεινής να είναι αναρτημένες σε κάθε τάξη και σε πολλά σημεία του χώρου του σχολείου.
  • Αυστηρή τήρηση μέτρων για την αποφυγή συνωστισμού κατά την προσέλευση και την αποχώρηση των μαθητών.
  • Επιμόρφωση μαθητών και εργαζόμενων σε σχολεία για την τήρηση μέτρων υγιεινής.

Σε περίπτωση ύποπτου/υπαρκτού κρούσματος

  • Μαθητές, εκπαιδευτικοί και μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού που έχουν έρθει σε επαφή με κρούσμα να τίθενται σε καραντίνα 14 ημερών
  • Αντιστοίχως, να τίθενται σε καραντίνα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας που εμφανίζουν συμπτώματα τα οποία σχετίζονται με τον ιό (πυρετός, βήχας, ανοσμία κ.λπ.) μέχρι να εξεταστούν και να διευκρινιστεί η κατάσταση της υγείας τους. Είναι αυτονόητο πως ασθενής, ακόμη και ασυμπτωματικός, θα πρέπει να παραμένει εκτός της σχολικής μονάδας.
  • Να υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα (αναστολή λειτουργίας σχολείου, απολύμανση κ.λπ.) σε περίπτωση διαπίστωσης κρούσματος σε εκπαιδευτικό ή μαθητή.
  • Να τεθεί σε ισχύ πρωτόκολλο ιχνηλάτησης σε περίπτωση που διαπιστωθεί κρούσμα, ώστε να αποφευχθεί η διασπορά του ιού στην ευρύτερη κοινότητα
  • Να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα για τις ευπαθείς ομάδες εκπαιδευτικών/μαθητών με σαφή και έγκαιρο προσδιορισμό των ομάδων αυτών (ασθενείς, έγκυες, άτομα που έχουν στο περιβάλλον τους ασθενείς κ.λπ.)

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Εύλογα το ζήτημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έχει απασχολήσει έντονα την κοινή γνώμη, τόσο λόγω του κλεισίματος των σχολείων για μεγάλο χρονικό διάστημα όσο και λόγω του αυταρχισμού, της προχειρότητας και της ανευθυνότητας με την οποία αντιμετώπισε την τηλεκπαίδευση το Υπουργείο Παιδείας τόσο πριν το άνοιγμα των σχολικών μονάδων, όσο κυρίως μετά από αυτό.

Οι θέσεις της Ομοσπονδίας για την αναγκαιότητα προστασίας των προσωπικών δεδομένων μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων αλλά και για τις αρνητικές παιδαγωγικές επιπτώσεις που προκύπτουν κατά τη διαδικασία απευθείας μετάδοση μαθήματος μέσα από τις τάξεις, είναι διατυπωμένες δημόσια, ενώ η συντριπτική πλειονότητα δημόσιων και ιδιωτικών εκπαιδευτικών διαφωνούν με την εφαρμογή της. Θα πρέπει να επισημανθεί ακόμη ότι στην περίπτωση της μετάδοσης μαθήματος μέσα από την τάξη τίθενται πρόσθετα ζητήματα, καθώς η δια ζώσης διδασκαλία και η τηλεκπαίδευση είναι τελείως διαφορετικά παιδαγωγικά μοντέλα και η ταυτόχρονη εφαρμογή τους είναι σχεδόν αδύνατη τόσο για πρακτικούς λόγους όσο και για λόγους υποβάθμισης της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Επίσης, αναμένουμε την απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στην οποία έχουμε προσφύγει, επιφυλασσόμενοι των περαιτέρω ενεργειών μας.

Ως εκ τούτων, προτείνουμε τα ακόλουθα:

  • Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υπάρχει απευθείας μετάδοση από την τάξη.
  • Οι μαθητές που απουσιάζουν δικαιολογημένα παρακολουθούν εκπαίδευση «εξ αποστάσεως» από έκτακτο εκπαιδευτικό προσωπικό ή από εκπαιδευτικούς που δικαιολογημένα δεν μπορούν να προσέρχονται στις σχολικές μονάδες.
  • Οργάνωση και διεξαγωγή επιμορφωτικών σεμιναρίων σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης σε όλους τους εκπαιδευτικούς.

Πέμπτη 20 Αυγούστου 2020

Ανέτοιμο το Υπουργείο Παιδείας για το άνοιγμα των σχολείων, μοναδικός υποστηρικτής της ανεπάρκειας της πολιτικής του ηγεσίας ο Σύνδεσμος των σχολαρχών

Εμβρόντητοι οι πολίτες παρακολουθούν καθημερινά τις αντικρουόμενες δηλώσεις των εκπροσώπων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας για το άνοιγμα των σχολείων. Η ασάφεια αλλά και η ανετοιμότητα προκύπτουν από την αοριστία των «μέτρων», ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι η Υπουργός Παιδείας σε πρόσφατη δήλωσή της αν και ισχυρίστηκε ότι «όλα είναι έτοιμα», επιφυλάχθηκε για τις ανακοινώσεις των εμπειρογνωμόνων!

Είναι γνωστό σε όλους ότι ο χώρος της εκπαίδευσης αποτελεί το μαζικότερο τόπο συνάθροισης σε κάθε χώρα. Στην Ελλάδα 1,3 εκατομμύρια άνθρωποι, μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό,  συγκεντρώνονται στις σχολικές μονάδες. Είναι, επομένως, αναγκαίο να εκδοθεί ένα απολύτως σαφές και λεπτομερές εκπαιδευτικό πρωτόκολλο που θα καλύπτει όλες τις πτυχές τις εκπαιδευτικής διαδικασίας, από τα μέτρα ασφάλειας μέσα στις τάξεις μέχρι τους τρόπους προφύλαξης προκειμένου να μη διασπαρεί ο ιός στην ευρύτερη κοινότητα. Τέτοια συγκροτημένα εκπαιδευτικά πρωτόκολλα έχουν ήδη εκδοθεί στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Η έκδοση ενός τέτοιου πρωτοκόλλου θα αποτελέσει  βασική προτεραιότητα στον πιθανό διάλογο των τριών εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ,ΟΙΕΛΕ) στις αρχές της επόμενης εβδομάδας.

Τέλος, δε μπορεί κανείς να μην παρατηρήσει ότι για μια ακόμη φορά ο Σύνδεσμος των σχολαρχών δια του Προέδρου του έχει μεταβληθεί σε μοναδικό υποστηρικτή της ανεπάρκειας του Υπουργείου Παιδείας. Με δηλώσεις του στα ΜΜΕ και στην προσπάθειά του να στηρίξει την προστάτιδα των συναδέλφων του Υπουργό Παιδείας (αλλά και να συκοφαντήσει για μια ακόμη φορά τη δημόσια εκπαίδευση) δηλώνει πως τα ιδιωτικά σχολεία είναι πανέτοιμα για να ανοίξουν εν μέσω έξαρσης της πανδημίας! Από πού, άραγε, προκύπτει αυτή η βεβαιότητα; Μήπως έχει συνομιλήσει ο Σύνδεσμος με τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, ή τους (πραγματικούς) γονείς; Χωρίς να έχει προηγηθεί η έκδοση πρωτοκόλλου με συγκεκριμένα μέτρα, πώς γνωρίζει ο εν λόγω ότι όλες οι ιδιωτικές εκπαιδευτικές μονάδες έχουν ανταποκριθεί για να προστατευθεί η υγεία και η ασφάλεια των παιδιών, του διδακτικού και υποστηρικτικού προσωπικού και του οικογενειακού τους κύκλου;

Θα αναλάβει, άραγε, ο ΣΙΣ την ευθύνη σε περίπτωση ανεπιθύμητων υγειονομικών εξελίξεων σε ιδιωτικές σχολικές μονάδες, ή το μόνο που ενδιαφέρει τους εκπροσώπους των σχολαρχών είναι το «λιβάνισμα» της κας Κεραμέως και του επιτελείου της;

Δευτέρα 17 Αυγούστου 2020

Εμπαίζουν τους πολίτες, καλύπτουν τους παρανομούντες σχολάρχες: Καμιά ενέργεια του Υπουργείου Παιδείας για τα κατεστραμμένα απουσιολόγια στο Κολλέγιο και τα όργια με το myschool σε Ανατολική Αττική και Πειραιά

 Η ΟΙΕΛΕ είναι υποχρεωμένη μετά τη σημερινή υποκριτική και προκλητική «απόφαση» της Υφυπουργού Παιδείας κας Ζαχαράκη με την οποία ζητείται -τάχα- οι αρμόδιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να ελέγξουν τις δηλώσεις των ιδιωτικών σχολείων στο myschool,  να δώσει στη δημοσιότητα έγγραφο-φωτιά της Διεύθυνσης ΠΕ Πειραιά που όχι μόνο αποδεικνύει την ακραία παρανομία μεγάλου τμήματος των ιδιωτικών σχολείων, αλλά αποκαλύπτει ότι πίσω από την παρανομία αυτή κρύβεται ο Σύνδεσμος των σχολαρχών!

Πιο συγκεκριμένα δημοσιοποιούμε απαντητικό έγγραφό της Διεύθυνσης ΠΕ Πειραιά σε ερώτημα της ΟΙΕΛΕ σχετικά με τη δήλωση στοιχείων των ιδιωτικών σχολείων της περιοχής στο myschool.

Η απάντηση της Διεύθυνσης είναι συγκλονιστική. Πάνω από το 90% των ιδιωτικών δημοτικών και νηπιαγωγείων της περιοχής αρνείται να δηλώσει στοιχεία στο Π.Σ myschool. Μάλιστα το πιο τρομακτικό από όλα είναι πως ορισμένα από τα ιδιωτικά σχολεία απαντούσαν στη Διεύθυνση  ότι δεν δηλώνουν στοιχεία κατ’ εντολήν του Συνδέσμου των σχολαρχών!

Για να δούμε λοιπόν θα …  ανατριχιάσει με τα επίσημα αυτά στοιχεία που αποδεικνύουν το μέγεθος της εργοδοτικής παρανομίας στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης η Υπουργός Παιδείας;(όπως δήθεν ανατρίχιαζε με τις ψευδοαποκαλύψεις του Προέδρου του ΣΙΣ στη Βουλή);

Διαβάστε εδώ το απαντητικό έγγραφο ΠΕ Πειραιά στην ΟΙΕΛΕ.

 

Θα συνεχίσουν να νίπτουν τας χείρας τους για τις θηριώδεις παρανομίες που έχει καταγγείλει η ΟΙΕΛΕ;

Με τη σημερινή προκλητική απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας αποδεικνύεται ότι για μια ακόμη φορά η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας λειτουργεί  ως γραφείο τύπου του Συνδέσμου των σχολαρχών και προσπαθεί να εξαπατήσει τους πολίτες  καλύπτοντας  τις παρανομίες των χορηγών-ιδιοκτητών.

Η απόφαση αυτή είναι εξόφθαλμα υποκριτική, διότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας γνωρίζει πολύ καλά τόσο από τη Διεύθυνση Ιδιωτικής Εκπαίδευσης όσο και από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης για το χάος παρανομίας σε σχέση με τις δηλώσεις των ιδιωτικών σχολείων στο Π.Σ. myschool, ώστε να κρύβεται η μαύρη εργασία και η φοροδιαφυγή.

  • Δεν είδε, άραγε, η κυρία Υφυπουργός την ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ για τις παρανομίες των σχολαρχών στην Ανατολική Αττική, στην καρδιά της ιδιωτικής εκπαίδευσης;
  • Δεν είχε διαβάσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου το πολυσέλιδο υπόμνημα της ΟΙΕΛΕ (που παραδόθηκε το Δεκέμβριο του 2019) για τις παρανομίες στα ιδιωτικά σχολεία, όπου μεταξύ πολλών άλλων επισημαίνουμε το τεράστιο πρόβλημα με τα αδήλωτα στοιχεία των ιδιωτικών σχολείων στο myschool;

Η απάντηση είναι: φυσικά και γνωρίζουν τα πάντα! Δεν έχουν όμως την πρόθεση να κάνουν απολύτως τίποτα! Διότι αν είχαν την πρόθεση:

Αλλά ας μην αγωνιούν οι πολίτες η Υπουργός Παιδείας, σε πρόσφατη συνάντησή της με το ΔΣ της ΟΙΕΛΕ,  είχε δώσει απάντηση σε ερώτημα εκπροσώπων της Ομοσπονδίας για το αν προτίθεται να πράξει κάτι για όλες τις παρανομίες που της έχουμε καταγγείλει.

Ποια ήταν η απάντηση; Η σιωπή…

Πέμπτη 13 Αυγούστου 2020

Η ΟΙΕΛΕ απευθύνει αίτημα διαλόγου προς τους γονείς-κηδεμόνες μαθητών ιδιωτικών σχολείων με αφορμή την κρίση του κορωνοϊού και το νέο, ζοφερό τοπίο στην ιδιωτική εκπαίδευση μετά την ψήφιση του επαίσχυντου νόμου Κεραμέως-ΣΙΣ

 Η Ομοσπονδία μας, μετά από απόφαση του Προεδρείου της, αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να καλέσει σε διάλογο συλλόγους γονέων και κηδεμόνων μαθητών ιδιωτικών σχολείων (ακόμη και στην περίφημη Συντονιστική Επιτροπή που στήθηκε για να «αποθεώσει» το νόμο) σε διάλογο για τη λειτουργία των σχολείων σε συνθήκες κορωνοϊού, την προστασία της υγείας και της ασφάλειας των παιδιών και του εκπαιδευτικού προσωπικού και την αποφυγή μετάδοσης του ιού από τα σχολεία στην ευρύτερη κοινότητα.

Επίσης, στο πλαίσιο της ενημέρωσης των κοινωνικών φορέων σε Ελλάδα και Ε.Ε. για τις δραματικές επιπτώσεις που επιφέρει όχι μόνο στα ιδιωτικά σχολεία αλλά στο σύνολο του εκπαιδευτικού συστήματος ο επαίσχυντος νόμος Κεραμέως-ΣΙΣ, η ΟΙΕΛΕ θα θέσει η ΟΙΕΛΕ προς συζήτηση στους γονείς ορισμένα από τα πιο κάτω ζητήματα:

  • Την πιθανότητα έκδοσης παράνομων τίτλων σπουδών των ιδιωτικών σχολείων λόγω ανεπαρκούς εποπτείας του Υπουργείου Παιδείας στην ιδιωτική εκπαίδευση
  • Την άποψη των γονέων για τις νέες εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών που τους καθιστούν αντικείμενο άγριας εκμετάλλευσης και φυσικής και ηθικής εξόντωσης
  • Τη σοβαρή πλέον πιθανότητα τα χρήματα που θα καταβάλλουν για τις απογευματινές δραστηριότητες να μην χρησιμοποιούνται για την απόδοση φόρων ή για την αμοιβή εκπαιδευτικών, αλλά να καταλήγουν «μαύρα» στα ταμεία των ιδιοκτητών.
  • Τη θέση τους για την απευθείας χρηματοδότηση κομμάτων από σχολεία (κι όχι από φυσικά πρόσωπα), άρα μέσω των διδάκτρων που οι ίδιοι καταβάλλουν

Παρασκευή 7 Αυγούστου 2020

Έκτακτο ΔΣ ΟΙΕΛΕ: Η Ομοσπονδία προχωρά άμεσα σε ενέργειες για τη διερεύνηση της περίεργης αδράνειας της Υπουργού Παιδείας για το σκάνδαλο της καταστροφής των απουσιολογίων του Κολλεγίου Αθηνών



Σε έκτακτο ΔΣ της Ομοσπονδίας που ολοκληρώθηκε προ ολίγου αποφασίστηκε ομόφωνα η ΟΙΕΛΕ να προχωρήσει σε κάθε πιθανή ενέργεια ώστε να διερευνηθεί ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που ανέδειξε χθες με ανάρτησή του σε σελίδα κοινωνικής δικτύωσης ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ. Η (εσκεμμένη;) αδράνεια της κ. Κεραμέως για το θέμα της καταστροφής των απουσιολογίων του Κολλεγίου Αθηνών με στόχο να «κρυφτούν» οι 400 και πλέον απουσίες συγκεκριμένων μαθητών, ώστε να αποφύγουν την επανάληψη της τάξης.

Ταυτόχρονα, έγινε ενημέρωση για τις μέχρι τώρα ενέργειες της Ομοσπονδίας για την ανατροπή του νόμου Κεραμέως-ΣΙΣ. Ήδη σε νομικό επίπεδο ομάδα συνταγματολόγων επεξεργάζονται τις διατάξεις και προετοιμάζουν την εισήγησή τους στην ΟΙΕΛΕ. Σε κινηματικό επίπεδο, την ερχόμενη εβδομάδα θα ανακοινωθούν Συνελεύσεις σε σχολεία, σωματεία και παραρτήματα σωματείων που θα λάβουν χώρα στις αρχές Σεπτέμβρη, αμέσως μετά το ανοιχτό ΔΣ της ΟΙΕΛΕ της 31ης Αυγούστου στο ξενοδοχείο Polis.

Η δημόσια παρέμβαση του Προέδρου της ΟΙΕΛΕ για την καταστροφή των βιβλίων απουσιών του Κολλεγίου

Χθες ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ με ανάρτησή του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης αποκάλυψε, όπως προαναφέρθηκε, μια εξαιρετικά σοβαρή υπόθεση, την οποία κάποιοι επιχειρούν να «θάψουν». Πρόκειται για την καταστροφή βιβλίων απουσιών του Κολλεγίου, επειδή πολλοί μαθητές είχαν πάνω από 400 απουσίες και θα υποχρεώνονταν να επαναλάβουν την τάξη. Για το ζήτημα έχει διενεργηθεί ΕΔΕ, χωρίς να έχει μάθει κανείς το πόρισμά της. Η Υπουργός Παιδείας δεν μπορεί να επικαλεστεί καμιά δικαιολογία ότι «δεν γνώριζε», καθώς η ΟΙΕΛΕ της παρέδωσε στις 23 Δεκεμβρίου Υπόμνημα με σοβαρές παρανομίες του χώρου της ιδιωτικής εκπαίδευσης, όπου περιλαμβανόταν και το συγκεκριμένο ζήτημα.

Αναλυτικά η δημοσίευση του Προέδρου της ΟΙΕΛΕ είχε ως εξής:

Ποιους επιχειρεί να προστατεύσει η κ. Κεραμέως με το νόμο της;

Μην είναι μόνο οι παρανομούντες ιδιοκτήτες που πρωταγωνιστούν σε μαύρη εργασία και φοροδιαφυγή;

Μην είναι μόνο αυτοί που τρίβουν τα χέρια τους γιατί θα κάνουν με εκβιασμούς τα ωράριά μας ακορντεόν και τις εργασιακές μας σχέσεις λάστιχο;

Όχι μόνο της. Η βασική της στόχευση είναι άλλη. Να δημιουργήσει ένα «άβατο» στα μεγάλα σχολεία της ελίτ με φοβισμένους εκπαιδευτικούς.

Ξέρει η κ. Υπουργός εδώ και μήνες – επισήμως από εμάς από της 23 Δεκεμβρίου του 2019 – για την απίστευτη υπόθεση της καταστροφής βιβλίων απουσιών στο σχολείο της, στο Κολλέγιο Αθηνών. Γιατί κατέστρεψαν τα βιβλία; Μα διότι κάποιοι «γόνοι» είχαν πάνω από 400 απουσίες απαξιώντας να παρακολουθούν μαθήματα και θα κινδύνευαν να μείνουν στην ίδια τάξη.

Για το θέμα έχει ήδη διενεργηθεί ΕΔΕ. Ποια είναι τα αποτελέσματά της; Τι κάνει η Υπουργός; Ποια μέτρα έχει πάρει; Ποιους έχει παραπέμψει; Ποιων την τιμωρία ζητά παραδειγματικά;

Η απάντηση αυτή που φαντάζεστε. Δεν έχει κάνει τίποτε. Και δεν σκοπεύει να κάνει. Το έδειξε με το νόμο που της υπαγόρευσαν κι αυτή υπέγραψε.

Διότι το όνειρό της, το όνειρο των πολιτικών της μεντόρων και όσων χρηματοδοτούν το κόμμα της είναι ένα ιδιωτικό σχολείο όπου οι «γόνοι» απροβλημάτιστα θα «αριστεύουν» χωρίς να χρειάζεται καν να παρακολουθούν. Χωρίς να απαιτείται καν να δίνουν εξετάσεις.

Ένα ιδιωτικό σχολείο-φάντασμα από μια Υπουργό-φάντασμα.

Το πρώτο «δείγμα γραφής» Κεραμέως για να κουκουλωθεί σκάνδαλο σε εκδρομή του Κολλεγίου

Πριν από κάποιους μήνες σε σελίδες του διαδικτύου υπήρξαν πληροφορίες για σκάνδαλο σεξουαλικής φύσης σε εκδρομή του Κολλεγίου Αθηνών. Αποκαλύφθηκε τότε ότι η εκδρομή είχε πραγματοποιηθεί χωρίς να δηλωθεί, όπως προβλεπόταν, στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

Η κ. Κεραμέως έδωσε τότε ένα πρώτο «δείγμα γραφής». Αντί ως Υπουργός να επιβάλλει πλήρη και διαφανή έλεγχο για το ζήτημα, έδωσε εντολή να υπογραφεί τον περασμένο Φεβρουάριο Υπουργική Απόφαση με την οποία αποσύρει την εποπτεία των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης από τις εκδρομές!  Βλέπετε, ο έλεγχος των εποπτικών αρχών μπορεί να ενοχλήσει αυτούς που δεν πρέπει ποτέ να ενοχλούνται… Μάλιστα, δημοσιεύματα για την υπόθεση κάνουν λόγο ότι την επιβολή πειθαρχικών …κυρώσεων σε μαθητή/μαθητές για τη σεξουαλική παρενόχληση ανέλαβε σύζυγος ισχυρού πολιτευτή του κυβερνώντος κόμματος! Δικό τους το σχολείο, δικοί τους οι νόμοι!

Άλλωστε γι’ αυτό δεν ψηφίστηκε ο νόμος-έκτρωμα; Για να μεταβληθούν τα σχολεία σε κλίνη του Προκρούστη για εκπαιδευτικούς και σε μηχανή παραγωγής «άριστων» τίτλων, χωρίς έλεγχο από την πολιτεία;