Οι θέσεις που (δεν) απέστειλε η ΝΔ για την ιδιωτική εκπαίδευση…

Η σημερινή ανακοίνωση θα περιείχε τις θέσεις της ΝΔ για την ιδιωτική εκπαίδευση, εάν η κυβερνητική παράταξη είχε το θάρρος (και έδειχνε τον προσήκοντα σεβασμό στο δημόσιο διάλογο) να τις αποστείλει…

Πριν από 1,5 μήνα περίπου, η ΟΙΕΛΕ απευθύνθηκε (όπως πράττει από το 2012 κι έπειτα πριν από κάθε εκλογική αναμέτρηση) στα πολιτικά κόμματα, ζητώντας τις θέσεις τους για το χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης βάσει ενός ερωτηματολογίου που αποστείλαμε. Η πρωτοβουλία μας αυτή έχει ως στόχο οι χιλιάδες συνάδελφοί μας να έχουν τη δυνατότητα να κρίνουν και να συγκρίνουν θέσεις και προτάσεις μέσα από αυτό τον έμμεσο διάλογο. Ταυτόχρονα ζητήσαμε συνάντηση από τα κόμματα για να εξειδικεύσουν τη θέσεις τους και να απευθυνθούν πιο άμεσα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς.

ΜέΡΑ25ΣΥΡΙΖΑΚΚΕ και ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση και απέστειλαν τις θέσεις τους για την ιδιωτική εκπαίδευση. Μάλιστα πραγματοποιήθηκε συνάντηση με το ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, ενώ εκκρεμεί ανάλογη συνάντηση με το ΚΚΕ την ερχόμενη εβδομάδα.

Δυστυχώς, η Νέα Δημοκρατία, σε αντίθεση με το 2019 όπου πραγματοποιήθηκε μια ενδιαφέρουσα προεκλογική συνάντηση, αρνήθηκε να στείλει τις θέσεις της παρά τις προσπάθειές μας να επικοινωνήσουμε τόσο με τον Τομέα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του κόμματος (που μάλλον είναι ανενεργός) όσο και με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ στην οποία απευθυνθήκαμε. Βέβαια, η Υπουργός Παιδείας κ. Ν. Κεραμέως πρόθυμα παραβρέθηκε στην (εν είδει προεκλογικής συγκέντρωσης) Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου των ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων, εάν όμως υπήρχε στοιχειώδης σεβασμός στον θεσμικό διάλογο, θα έπρεπε να πράξει το ίδιο και με τους εκπροσώπους των εργαζόμενων, έστω με την γραπτή απάντηση στο ερωτηματολόγιό μας. Να υπενθυμίσουμε στο (φερόμενο ως) φιλευρωπαϊκό κόμμα της ΝΔ ότι στις χώρες της Ευρώπης τα εργατικά συνδικάτα θεωρούνται ισότιμος συνομιλητής στον τριμερή διάλογο και ότι όλες οι κυβερνήσεις (πλην ειδικών περιπτώσεων, όπως η Ουγγαρία) συνομιλούν μαζί τους, ακόμη κι αν υπάρχουν σφοδρές διαφωνίες. Άλλωστε, ο διάλογος και η δημοκρατία εμπλουτίζονται από τη διαφορετικότητα. Όμως, η εμπειρία όλων των συνδικάτων από την κυβερνητική τετραετία ως προς αυτό είναι πικρή. Κανένας ουσιαστικός διάλογος δεν υπήρξε με την εκπαιδευτική κοινότητα, παρά μόνο με τον επιχειρηματικό κόσμο και τα «ελεγχόμενα» ΜΜΕ.

Ο δικός μας μικρός απολογισμός του κυβερνητικού έργου στην Παιδεία…

Μιας που η ΝΔ διακατέχεται είτε από περιφρόνηση για τους εργαζόμενους είτε από «ενοχικά» σύνδρομα για την πολιτική που εφάρμοσε (ή και από τα δύο…), είμαστε υποχρεωμένοι, αφού δεν έχουμε τις θέσεις του κόμματος, να κάνουμε έναν σύντομο απολογισμό του έργου της ΝΔ στην ιδιωτική (κι όχι μόνο) εκπαίδευση. Αλλά και μια μικρή αναφορά του τι μέλλει γενέσθαι.

Ιδιωτική εκπαίδευση:

  • Καταργείται επί της ουσίας η δυνατότητα ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων. Αυτό καθιστά πάρα πολύ δύσκολη τη δυνατότητα σύναψης συλλογικής σύμβασης για τους εκπαιδευτικούς σε Φροντιστήρια, Κέντρα Ξένων Γλωσσών και ιδιωτικά ΙΕΚ, με αποτέλεσμα να παραμένουν το χειρότερα αμειβόμενο επιστημονικό προσωπικό στην Ε.Ε. με άθλιες συνθήκες εργασίας (ορισμένου χρόνου συμβάσεις, αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία, εκτεταμένη παραβίαση εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας).
  • Ψηφίζεται ο καταστροφικός νόμος 4713/2020 (γνωστός κι ως νόμος Κεραμέως) για τα ιδιωτικά σχολεία, με κυριότερες προβλέψεις:
  1. Την καθιέρωση ελεύθερων, αναιτιολόγητων απολύσεων
  2. Την θέσπιση της δήθεν εθελοντικής παραίτησης από μέρος του ωραρίου, ώστε με την απειλή της απόλυσης να χάνουν ώρες οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί για να προσλαμβάνονται «άνθρωποι» του ιδιοκτήτη ή να απολύονται οι «στοχευμένοι» εκπαιδευτικοί με μικρότερη αποζημίωση.
  3. Οι συμβάσεις εργασίας μετατρέπονται όλες αυτομάτως σε αορίστου χρόνου. Η «προστασία» που υποσχέθηκε η κ. Κεραμέως μεταφράζεται πλέον σε απόλυση από την πρώτη ημέρα διορισμού, σε κάθε στιγμή του σχολικού έτους.
  4. Καταργείται πλήρως η αυτονομία του Συλλόγου Διδασκόντων με την καθιέρωση παρουσίας του εργοδότη στις συνεδριάσεις
  5. Αποχαρακτηρίζονται οι ώρες των απογευματινών δράσεων από «εκπαιδευτικές» (όπως ίσχυε με τους νόμους Φίλη-Γαβρόγλου), με αποτέλεσμα να μειώνονται περίπου κατά 60-70% οι απολαβές των εκπαιδευτικών που τις παρέχουν (εάν, φυσικά, πληρώνονται).
  6. Νομιμοποιείται η βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας σε περίπτωση μείωσης ωρών λόγω κατάργησης τάξης/τμήματος ή κατάργησης διδακτικών αντικειμένων

(αναλυτικότερα για τις επιπτώσεις του Νόμου Κεραμέως η ανάλυση του νομικού επιτελείου της ΟΙΕΛΕ εδώ)

  • Επιχειρείται, με το πρόσχημα της πανδημίας, η τοποθέτηση καμερών μέσα στην τάξη που ακυρώθηκε στην πράξη μέσω της καθοριστικής παρέμβασης της ΟΙΕΛΕ στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
  • Επιβάλλεται μια εξοντωτική μορφή τηλεκπαίδευσης, απολύτως ανεξέλεγκτη, που συχνά σε κάποια ιδιωτικά σχολεία φθάνει μέχρι και τις 8 (!) ώρες ημερησίως. Οι επιπτώσεις για τους μαθητές, όπως διαπιστώνουν πλέον οι εκπαιδευτικοί μετά την πανδημία, οδυνηρές. Καταγράφονται, επίσης, για πρώτη φορά φαινόμενα νοσηλείας ιδιωτικών εκπαιδευτικών λόγω burn out και των ατελείωτων ωρών μαθημάτων, προετοιμασίας υλικού και συνεδριάσεων.

Τι προκάλεσε η πολιτική στήριξης της εργοδοτικής αυθαιρεσίας και η εσκεμμένη απόσυρση της εποπτείας του κράτους στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης:

  • Η απουσία κάθε ελεγκτικού φορέα (Υπουργείων Παιδείας και Εργασίας, Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, Επιθεώρησης Εργασίας) οδηγεί στην πρωτοφανή, ογκώδη ληστεία των ταμείων του κράτους από εκατοντάδες επιτήδειους ιδιοκτήτες Φροντιστηρίων και Κέντρων Ξένων Γλωσσών που ανέφεραν ψευδώς αναστολή λειτουργίας για να μην πληρώνουν μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές, ενώ έκαναν τηλεκπαίδευση και εισέπρατταν δίδακτρα από τους ανενημέρωτους γονείς. Σε απειροελάχιστες περιπτώσεις υπήρξαν κάποιοι προσχηματικοί έλεγχοι και οι ιδιοκτήτες «τιμωρήθηκαν» με …νουθεσίες!
  • Η συνέχιση λειτουργίας Κέντρων Μελέτης χωρίς να υπάρχει κανένα ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας, καμιά διασφάλιση συνθηκών υγιεινής και ασφάλειας και εργασιακών συνθηκών για τους διδάσκοντες.
  • Η προκλητική αδιαφορία της πολιτείας γεννά εστίες πιθανής τραγωδίας στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, όπου τίθεται σοβαρότατο ζήτημα υγείας και ασφάλειας εκατοντάδων χιλιάδων μαθητών και εργαζόμενων (κυρίως σε: ιδιωτικά νηπιαγωγεία, summer camps, Κέντρα Μελέτης, μικρά Φροντιστήρια και Κέντρα Ξένων Γλωσσών).
  • Η μεγαλύτερη ίσως επίπτωση είναι η μαζική φυγή εκπαιδευτικών από την ιδιωτική εκπαίδευση, γνωστή και ως Big Quit. Μόνο μέσα σε μια διετία έφυγαν από τα ιδιωτικά σχολεία πάνω από 3.000 ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί λόγω των τραγικών εργασιακών συνθηκών στα ιδιωτικά σχολεία (απλήρωτη εργασία, πίεση, bullying και mobbing). Τα ιδιωτικά σχολεία μετατρέπονται σε κέντρα διερχόμενων εκπαιδευτικών.

Δημόσια εκπαίδευση:

  • Η ισοτίμηση των πτυχίων των Κολλεγίων με αυτά των πανεπιστημίων και η απόπειρα κατάργησης του άρθρου 16 του Συντάγματος από την πίσω πόρτα,
  • το όνειδος της ουσιαστικής κατάργησης των Κοινωνικών Επιστημών και της Καλλιτεχνικής Παιδείας από το ωρολόγιο πρόγραμμα,
  • η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά,
  • το πραξικόπημα των ηλεκτρονικών εκλογών που συνάντησε την αποδοκιμασία του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας,
  • η νομιμοποίηση της απλήρωτης παιδικής εργασίας στο πλαίσιο της μεταγυμνασιακής μαθητείας, η
  • η δραματική μείωση της χρηματοδότησης των ΑΕΙ και η ίδρυση πανεπιστημιακής «αστυνομίας»
  • Η παρωδία της δήθεν αξιολόγησης
  • Ίσως το μεγαλύτερο έγκλημα εις βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης και της κοινωνίας (μέχρι το …επόμενο που θα είναι τα vouchers). Η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που «κόβει» δεκάδες χιλιάδες παιδιά από την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, στέλνοντάς τα στα νύχια των ΙΕΚαρχών και των Κολλεγιαρχών

Τι μέλλει γενέσθαι; Τις τελευταίες ημέρες η ΟΙΕΛΕ έχει ξεκινήσει μια εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών για την δήθεν αθώα προσθήκη της «ελεύθερης επιλογής από γονέα της σχολικής μονάδας φοίτησης των μαθητών». Κατά την πάγια εκτίμηση της ΟΙΕΛΕ που βασίζεται στην πολυετή παρατήρηση του φαινομένου της εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης, η ρύθμιση αυτή θα οδηγήσει στη διάλυση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος με οδυνηρές συνέπειες για τη συντριπτική πλειονότητα των πολιτών.

Με την επιβολή του σχολείου των vouchers, δεν ολοκληρώνεται απλώς η διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης, αλλά και η μεγαλύτερη μεταφορά χρήματος από τη δημόσια στην ιδιωτική εκπαίδευση από συστάσεως του ελληνικού κράτους. Οι επιχειρηματίες της εκπαίδευσης απαίτησαν, η ΝΔ υπάκουσε. Στην τετραετία 2019-2023 έδωσε, μέσω της καθιέρωσης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, το φιλέτο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης δώρο σε ΙΕΚάρχες και Κολλεγιάρχες. Τώρα τάζει στους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων ένα τεράστιο κομμάτι από τη λαχταριστή πίτα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στο βωμό των επιχειρηματικών συμφερόντων θυσιάζονται το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης, η νέα γενιά και η κοινωνία.

Εμείς θα περιμένουμε μέχρι και την τελευταία ημέρα προ των εκλογών τις θέσεις της ΝΔ για την ιδιωτική εκπαίδευση ή έστω έναν αντίλογο σε όσα σήμερα αναφέρουμε και δεσμευόμαστε ότι θα αναρτήσουμε οτιδήποτε σταλεί. Κάτι όμως μας λέει ότι θα περιμένουμε μάταια. Η Παιδεία για το κυβερνών κόμμα είναι μια ακόμη «αγορά» όπου προτεραιότητα έχουν οι μόνοι συνοδοιπόροι της ΝΔ στο χώρο της εκπαίδευσης, οι επιχειρηματίες.

Ανάπτυξη και Σχεδίαση: Γιάννης Παπαδόπουλος, Τάσος Μπάρμπας, Μιγκιπή Αναστασία

Designed by Posicionamiento Web