Η προσφυγή της ΟΙΕΛΕ στο ΣτΕ

Την Παρασκευή 6-5-2011 η ΟΙΕΛΕ κατέθεσε στο Συμβούλιο της Επικρατείας αίτηση ακύρωσης και αναστολής κατά της απόφασης  του ΥΠΔΒΜΘ, να επιτρέψει απολυτήρια δύο ταχυτήτων.
Όπως επισημάνθηκε στη συνέντευξη τύπου της ΟΙΕΛΕ « η προσφυγή δεν στρέφεται εναντίον του θεσμού των Πανελλαδικών εξετάσεων, αλλά αποτελεί την ύστατη προσπάθεια της Ομοσπονδίας μας να προστατευθούν τόσο οι εξετάσεις αυτές όσο και η ισοτιμία και η εγκυρότητα του απολυτηρίου του λυκείου».

Όπως με αρκετές παρεμβάσεις η Ομοσπονδία μας είχε τονίσει, η κυβέρνηση επιχειρεί κάτι πρωτοφανές. Παρά την πρόβλεψη του νόμου και χωρίς να υπάρχει νομοθετική εξουσιοδότηση προς τον Υπουργό, μέσω μιας απλής εγκυκλίου, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εισάγει τον πρωτότυπο για την Ε.Ε. θεσμό του «διπλού απολυτηρίου». Ένα είδος απολυτηρίου θα δίδεται στους μαθητές που θα συμμετέχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις και ένα δεύτερο σε όσους αποφασίσουν να συμμετάσχουν μόνο στις ενδοσχολικές γραπτές δοκιμασίες. Σύμφωνα με την εγκύκλιο, τα δύο είδη απολυτηρίου θα είναι ισότιμα σε ό,τι αφορά την πρόσβαση στην αγορά εργασίας και, στην περίπτωση του απολυτηρίου που θα αποκτάται μόνο μέσω ενδοσχολικών εξετάσεων, οι απόφοιτοι θα μπορούν, όποτε αποφασίσουν, να δώσουν και Πανελλαδικές εξετάσεις.
Η ΟΙΕΛΕ εκτιμά πως η εφαρμογή της εγκυκλίου για τα «διπλά απολυτήρια» θα βλάψει ανεπανόρθωτα την εγκυρότητα των απολυτήριων τίτλων και θα υπονομεύσει τη νομιμότητά τους. Ειδικότερα  οι κυριότεροι λόγοι είναι:
Οι Πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν αμερόληπτη και αντικειμενική, στο πλαίσιο του εφικτού, δοκιμασία. Αντιθέτως, οι ενδοσχολικές εξετάσεις είναι δυνατό να καταδολιευτούν από τον υποκειμενισμό των εκπαιδευτικών προς τους μαθητές τους, από πιέσεις, εκβιασμούς και τοπικές διαπλοκές. Δυστυχώς, ιδιαίτερα στην ιδιωτική εκπαίδευση, υπάρχουν δημοσιοποιημένα παραδείγματα καταδολίευσης ή πλαστογράφησης τίτλων σπουδών και νόθευσης ενδοσχολικών εξετάσεων που οδήγησαν χιλιάδες δήθεν αριστούχους απόφοιτους Λυκείων στην εργασιακή ασφάλεια του Δημοσίου. Η απόκτηση απολυτηρίου μέσω ενδοσχολικών εξετάσεων οδηγεί σε απολυτήρια δύο ταχυτήτων, αδικεί κατάφωρα τους μαθητές που δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις και ανοίγει τους ασκούς του Αιόλου για τη δημιουργία εκπαιδευτικών παραμάγαζων που θα εκδίδουν πλασματικούς τίτλους έναντι αμοιβής.
  • Τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, εφόσον επιδιώκουν να λειτουργούν ως επιχειρήσεις, αποποιούμενα το συνταγματικό τους ρόλο, δηλ. του παρόχου του δημόσιου και κοινωνικού αγαθού της παιδείας, δεν πρέπει να εκδίδουν ισότιμους με τα δημόσια σχολεία τίτλους σπουδών. Οι ήδη οξυμένες κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες θα διευρυνθούν ακόμη περισσότερο προς όφελος των βλαστών των ισχυρών και όσων έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν για ένα «άριστο» απολυτήριο.
  • Το ενιαίο απολυτήριο λυκείου αποτελεί απαράβατο κανόνα στην ΕΕ για να πιστοποιηθούν τα προσόντα των αποφοίτων του (χαρακτηριστικά αναφέρουμε το γαλλικό Baccaleureate και το γερμανικό Abitur). Η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για την εφαρμογή του ενιαίου πλαισίου πιστοποίησης προσόντων, επομένως δεν μπορεί να τορπιλίσει την ευρωπαϊκή αυτή διαδικασία υιοθετώντας υποκατηγορίες απολυτηρίων με διαφορετικά κριτήρια κτήσης.
  • Κατά πληροφορίες μας, το δεύτερο είδος απολυτηρίων (με τις ενδοσχολικές εξετάσεις) θα γίνεται δεκτό από τα ιδιωτικά «τριτοβάθμια» ιδρύματα, γεγονός που επιβεβαιώνει τους φόβους μας ότι η εγκύκλιος αυτή όχι μόνο απειλεί τη νομιμότητα των απολυτηρίων λυκείου, αλλά εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο επίθεσης ενάντια στη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση και στην εγκαθίδρυση κανόνων αναξιοκρατίας και ευνοιοκρατίας υπέρ των τέκνων των ισχυρών στην πρόσβαση για την ανώτατη εκπαίδευση.
Εξαιτίας των παραπάνω λόγων είναι φανερό πως οι απολυτήριοι τίτλοι που θα εκδοθούν την εφετινή χρονιά είναι εξαιρετικά πιθανό να κινδυνεύσουν με ακύρωση, εάν υπάρξει έστω και μία προσφυγή εναντίον του κύρους τους στα αρμόδια δικαστήρια. Η προσφυγή στο ΣτΕ έχει ως στόχο να σταματήσει έγκαιρα η διαδικασία αυτή που ενδέχεται να οδηγήσει στη μεγαλύτερη σύγχυση που έχει ζήσει η ελληνική εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια και να προστατεύσει χιλιάδες μαθητές από μακρόχρονη ταλαιπωρία και από τη δικαιολογημένη αγωνία για το μέλλον τους. Έχει, επίσης, ως στόχο να προστατεύσει το δημόσιο συμφέρον, μέσω της αποτροπής της πλαστογράφησης τίτλων σπουδών του λυκείου και της διαφύλαξης της εγκυρότητας και της νομιμότητάς τους.
Ο μόνος δρόμος για να εφαρμοστεί η νομιμότητα και να διαφυλαχθεί το κύρος και η αξιοπιστία των εκπαιδευτικών θεσμών είναι να εξεταστούν όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ Λυκείου στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, στη μόνη αμερόληπτη και αντικειμενική γραπτή δοκιμασία, που ξεκινούν στις 12 Μαίου. Η δικαιολογία που επικαλείται το υπουργείο Παιδείας, πως τα παιδιά που έχουν αποφασίσει να δώσουν μόνο ενδοσχολικές εξετάσεις δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένα, δεν στέκει, καθώς η προετοιμασία για τα μαθήματα είναι κοινή σε όλους και έχει ολοκληρωθεί εδώ και αρκετές ημέρες. Εξάλλου η αιφνιδιαστική υπογραφή της απόφασης του ΥΠΔΒΜΘ έγινε πολύ πρόσφατα (4-5-2011). Η Ομοσπονδία μας είναι αποφασισμένη, σε ένα πολιτικό περιβάλλον που ευνοεί την ιδιωτική πρωτοβουλία και τους κανόνες της αγοράς ακόμη και σε ευαίσθητους τομείς της δημόσιας σφαίρας, να δώσει με κάθε θεσμικό μέσο τη μάχη για να εξασφαλιστούν συνθήκες ισονομίας και νομιμότητας για όλα τα ελληνόπουλα, ανεξαρτήτως οικονομικής και κοινωνικής προέλευσης.

Δημοσιεύματα:
Πρωτοσέλιδο Αγγελιοφόρου
H Καθημερινή
esos
alfavita από Νέα
in.gr


Ανάπτυξη και Σχεδίαση: Γιάννης Παπαδόπουλος, Τάσος Μπάρμπας, Μιγκιπή Αναστασία

Designed by Posicionamiento Web