Η ΖΩΝΤΑΝΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΔΕΝ ΠΑΡΑΒΙΑΖΕΙ ΜΟΝΟ ΤΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΑΛΛΑ, ΠΑΝΩ ΑΠ’ ΟΛΑ, ΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

Η απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας για ζωντανή μετάδοση μαθήματος από την τάξη για τους απόντες έχει σοβαρότατα θέματα νομιμότητας. Πέραν όμως αυτού, προκαλεί έντονο προβληματισμό και ανησυχία σε εκπαιδευτικούς, αλλά και σε χιλιάδες μαθητές.
Όπως η Ομοσπονδία μας έχει σημειώσει σε προηγούμενη ανακοίνωση, τυχόν βιντεοσκόπηση του μαθήματος στην τάξη κρύβει κινδύνους και θέτει ζητήματα παραβίασης του νομοθετικού πλαισίου για τη χρήση καμερών στην τάξη, αλλά και της απώλειας της απαιτούμενης ιδιωτικότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας, κυρίως για την προστασία των μαθητών και για τη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών.
Πιο αναλυτικά, η λειτουργία των καμερών στα σχολεία είναι παράνομη, βάσει, μεταξύ άλλων, της οδηγίας 1122/2000 της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, του άρθρου 2 στοιχ. α΄ του Ν. 2472/1997 και του άρθρου 8 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την προστασία των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και των Θεμελιωδών Ελευθεριών (ΕΣΔΑ). Ταυτόχρονα τίθεται ζήτημα παραβίασης του GDPR. Υπογραμμίζουμε, επίσης, ότι η μετάδοση από τα σχολεία, ιδίως όταν από τις 18 Μαΐου ξεκινήσουν και οι υπόλοιπες τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου, είναι τεχνικά και οικονομικά σχεδόν ανεφάρμοστη, καθώς απαιτούνται διαδικτυακές προδιαγραφές που δεν πληροί η συντριπτική πλειονότητα των σχολικών μονάδων ενώ το κόστος εγκατάστασης είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Κυρίως, όμως, η μετάδοση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω κάμερας σε ένα κοινό που κανείς δεν μπορεί να ελέγξειέχει τεράστια παιδαγωγικά και ηθικά προβλήματα. Δεν είναι μόνο ότι χάνεται αυτόματα ο αυθορμητισμός και η ζωντάνια του μαθήματος. Είναι ότι εκτίθενται προσωπικά δεδομένα εκπαιδευτικών και μαθητών σε ανθρώπους που δεν έχουν καμιά σχέση με το σχολείο και την κοινότητα. Είναι ότι υφίσταται η ισχυρή πιθανότητα μια απάντηση, μια παρατήρηση, μια απορία ενός μαθητή να γίνει αντικείμενο ενός ανελέητου ηλεκτρονικού bullyingσε socialmedia και στον «κίτρινο» διαδικτυακό τύπο. Είναι η καταστροφή της ιδιωτικότητας της διδασκαλίας, του απαραβίαστου κόσμου που χτίζουν δάσκαλοι και μαθητές.
Η ΟΙΕΛΕ ζητά από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να εγκαταλείψει άμεσα τα σχέδια για τη ζωντανή βιντεοσκόπηση των μαθημάτων και να βρει εναλλακτικές λύσεις. Ήδη τονίσαμε σε χθεσινή μας ανακοίνωση ότι είναι αχρείαστη η επαναλειτουργία των υπόλοιπων τάξεων Λυκείου και του Γυμνασίου για λίγες μόνο ημέρες και με ελάχιστη συμμετοχή των μαθητών, την ώρα που μπορεί να συνεχιστεί η επιτυχημένη πρακτική της σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας.
ΟΙ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΤΗΣ ΟΙΕΛΕ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ BIG BROTHER
Για το χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, η παράνομη χρήση οπτικοακουστικής παρακολούθησης μαθημάτων δυστυχώς δεν είναι μια καινούρια πραγματικότητα. Η Ομοσπονδία μας έχει δώσει διαχρονικά μάχη ενάντια σε παράνομες πρακτικές κάποιων ιδιωτικών σχολείων που, με το πρόσχημα της δήθεν επικοινωνίας με τις τάξεις και της τήρησης της ασφάλειας, επιχειρούσαν να φρονηματίσουν τους εκπαιδευτικούς και να εκφοβίσουν κυρίως αυτούς που  διεκδικούσαν οφειλόμενες αποδοχές, ή είχαν το «θράσος» να καταγγείλουν παρανομίες στα σχολεία τους.
Μια υπόθεση που είχε τύχει τεράστιας δημοσιότητας ήταν η αποκάλυψη της Ομοσπονδίας το 2001 για τη λειτουργία συστήματος BigBrother στη Σχολή Λίβανου, ένα εκπαιδευτήριο που πλέον δεν λειτουργεί. Η καταγγελία της ΟΙΕΛΕ προκάλεσε την παρέμβαση του Εισαγγελέα Ποινικών Διώξεων κ. Πεπόνη, του Υφυπουργού Παιδείας κ. Γκεσούλη και συζητήθηκε στη Βουλή. Αντιπροσωπεία της Ομοσπονδίας, μάλιστα, με επικεφαλής τον τότε (και σημερινό) πρόεδρο της ΟΙΕΛΕ Μ. Κουρουτό μετέβη στο σχολείο και «ξήλωσε» τις κάμερες. Τελευταία ανάλογη περίπτωση ήταν η υπόθεση μεγάλου ιδιωτικού σχολείου στη Θεσσαλία που και αυτή προκάλεσε την αντίδραση των αρχών.
Η πικρή αυτή εμπειρία ετών στο χώρο των ιδιωτικών σχολείων γεννά στην ΟΙΕΛΕ ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία για την απόπειρα επιβολής καμερών σε περιβάλλον τάξης με αφορμή την υγειονομική κρίση. Κυρίως διότι, όπως έχει αποδειχθεί στη χώρα μας, ουδέν μονιμότερον του προσωρινού…

Ανάπτυξη και Σχεδίαση: Γιάννης Παπαδόπουλος, Τάσος Μπάρμπας, Μιγκιπή Αναστασία

Designed by Posicionamiento Web